Aceştia avertizează că preţul reflectă calitatea, iar un termen de garanţie care pleacă de la 5 zile şi ajunge până la 3 luni, este, de asemenea, un criteriu important în alegerea cozonacului.

Am cumpărat trei tipuri de cozonac, de 4,5 lei, de 8 şi de 12 lei, de la diverşi producători, iar 6 specialişti de la Facultatea de Ştiinţă şi Ingineria Alimentelor din Galaţi s-au ocupat de analiza. Prima probă este cea a etichetei.

Dr. ing. Loredana Dumitrașcu, şef de lucrări, Facultatea de Ştiinţă şi Ingineria Alimentelor: “E destul de dificil de citit această etichetă pentru că informaţiile cumva se regăsesc într-un font destul de redus. Vedem că acest produs expiră la data de 4.03.2020.”

Antioxidanţi, stabilizatori, conservanţi, coloranţi - sunt doar câţiva dintre aditivii prezenţi pe etichetele celor 3 produse. Din păcate se îndepărtează mult de reţeta tradiţională de cozonac: faină, ouă, lapte, zahăr, sare, drojdie şi umplutură.

Dr. ing. Cristian Dima, şef de lucrări, Facultatea de Ştiinţă şi Ingineria Alimentelor: “Odată ce se încearcă să se înlocuiască o parte din ingredientele adăugate într-un cozonac tradiţional, această înlocuire atrage după sine şi un număr mare de aditivi.”

Dacă produsul de 12 lei are o oarecare elasticitate, cel de 4 lei şi jumătate arată dacă este tăiat felii, ca o pâine crudă. Ultima probă, cea a gustului, este hotărâtoare.

Mergem şi într-o brutărie artizanală, unde cozonacul porneşte de la 35 de lei kilogramul. Brutarii justifică preţul prin faptul că potrivit lor toate ingredientele sunt naturale.

Într-o altă patiserie managerii au decis să înlocuiască tăvile de metal cu unele din lemn de bambus pentru a nu afecta gustul final.

Să nu uităm însă că nu toţi românii îşi permit astfel de specialităţi. Aşadar cei care au bani puţini riscă să fie primii păcăliţi. În acelaşi timp potrivit unui studiu al unei organizaţii pentru Protecţia Consumatorului, doar 3 din10 români citesc etichetele atunci când cumpără un produs din magazine. Pentru cei mai mulţi, preţul este hotărâtor. 40% dintre clienţi aleg să cumpere produsul indiferent dacă recunosc sau nu ingredientele acestuia.

Citește și

loading...