Dieta Dukan este un regim de slăbire ce se bazează pe proteine și care este foarte sărac în calorii.

Diferența dintre Dieta Dukan și alte diete este că după pierderea kilogramelor aceasta implică o perioadă de menținere pe o durată cât mai lungă.

Această dietă presupune 4 etape: etapa de atac, etapa de croazieră, etapa de consolidare și etapa stabilizării definitive.
Prima etapă a Dietei Dukan trebuie să dureze în funcție de pierderea kilogramelor dorite, astfel că pentru cei care doresc să piardă mai mult de 20 de kilograme se preconizează un interval de 7-10 zile. Nici mai mult, nici mai puțin.

Pentru cei care își doresc să pierdă între 10 și 20 de kilograme se recomandă o perioadă de 5 zile.
Pentru pierderea a mai puțin de 10 kilograme este recomandată o perioadă de 3 zile, iar pentru mai puțin de 5 kilograme este indicată o perioadă de atac de 1-2 zile.

În această perioadă dulciurile și legumele sunt interzise, consumându-se doar proteine. Iată câteva alimente bogate în proteine: peștele, fructele de mare, laptele degresat, carnea de pui sau de vită, ouăle, brânza de vaci slabă, ficatul de pui sau de porc, ciupercile. De preferabil, toate aceste alimente trebuie preparate la aburi, în cuptor sau pe grătar.

Încă un lucru foarte important în această etapă este consumul zilnic a cel puțin 2 litrii de apa, o lingură și jumătate de tărâțe de ovăz și desigur, cel puțin 20 de minute de mers pe jos obligatoriu.
A doua etapă, cea de croazieră constă în alternarea a două regimuri: unul doar de proteine, ca și în prima etapă, iar altul de proteine+legume, până ce se ajunge la greutatea dorită. Doctorul Dukan a recomandat ca regimul de legume+proteine să fie schimbat prin alternanță din 5 în 5 zile. Și anume, 5 zile doar proteine, următoarele 5 proteine+legume. Pentru persoanele care iși doresc să piardă mai mult de 20 de kg, va trebui ca această etapă să dureze în jur de 5 luni. Pentru persoanele care doresc să piardă mai puțin de 5 kg poate să dureze în jur de 2-3 săptămâni, iar pentru ceilalți durata acestei etape va fi undeva pe la mijloc.

Mai sus, pentru prima etapă am amintit câteva alimente recomandate. Ei bine, acestea pot fi folosite și în aceasta perioadă, iar în zilele în care se vor consuma proteine+legume puteți consuma legume gatite sau crude, în orice cantitate doriți, și indiferent de oră.

Legume care sunt permise in această perioadă: roșiile, castraveții, fasolea verde, varza, ciupercile, țelina, ridichiile, spanacul, salata, vinetele, dovleceii, ardeii, fenicul, morcovii.
NU se recomandă: cartofii, orezul, porumbul, mazărea, fasolea și lintele.

Odată ajunși la a treia etapă înseamnă că ați ajuns deja la greutatea dorită. Nutriționiștii spun că în această perioadă poate apărea tendința de a pune kilogramele la loc, din cauza faptului că în decursul perioadei de dietă corpul încearcă să reziste pierderii caloriilor, corpul încercând să consume cât mai puține calorii și să sustraga cat mai multe calorii din alimentele consumate.

În această etapă vor fi introduse mai multe alimente, însă, de această dată, ele vor fi în cantități limitate. Scopul acestei perioade este de obișnui corpul să rămână la greutatea dorită.
Durata acestei etape este de 10 zile.

În primele zile se introduc cerealele și fructele, dar și trei felii de pâine pe zi. În această perioadă se recomandă și alimentele interzise in etapa anterioară, și anume: cartofii, orezul, mazărea, porumbul.
După cum am mai spus, vă puteți în sfârșit bucura și de fructe. Acestea vor fi, însă, consumate în cantități limitate (o porție de fructe pe zi), dar fiind în continuare interzise: bananele, strugurii, cireșele și fructele seci.

Și încă o observație, fructele nu trebuie să fie consumate seara.
Printre alimentele nerecomandabile se mai enumeră și preparatele din carne afumată, mezelurile sau mancărurile prăjite.

Dieta Dukan presupune și o Masă de Sărbătoare. Ce înseamnă această ”Masă de Sărbătoare”? Aceasta presupune o singură masă, alegând între mic dejun, prânz sau cină. Recomandabil este să mâncați cina, fiind ca e cea mai îndestulătoare. Puteți mânca absolut orice doriți, de exemplu, un aperitiv, desert, sau orice altceva, insă doar o singură porție.

Totodată, o zi pe saptămână, joia, va trebui să consumați doar proteine.
Și în sfarșit, ultima perioadă a Dietei Dukan. La această etapă, doctorul Dukan a implementat trei măsuri fundamentale ce trebuie urmate tot restul vieții. În fiecare joi se vor consuma doar proteine, va trebui să faceți cât mai mult sport și, nu în ultimul rând, zilnic, va fi necesar consumul a trei linguri de ovăz pe zi.