Știri Sighet247.ro: Codul de etică pentru învățământul preuniversitar, în dezbatere publică

Ministerul Educației Naționale a lansat dezbaterii publice Codul de etică pentru învățământul preuniversitar. Orice organizație profesională / persoană poate aduce sugestii la proiectul de Cod înainte de adoptarea acestuia.

Redăm mai jos întregul peoiect de Cod de etică:

Codul de etică pentru învățământul preuniversitar, în dezbatere publică CODUL DE ETICĂ PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR CAPITOLUL I

DISPOZIŢII GENERALE

Art.1. - (1) Prezentul Cod de Etică (denumit în continuare Cod) este elaborat în baza Art. 10 şi a Art. 16 din ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5550/ 2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar. (2) Codul este aplicabil tuturor persoanelor din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar de stat, particular şi confesional, responsabile cu instruirea şi educaţia, şi care, în conformitate cu prevederilor “Statutului personalului didactic” din Legea Educaţiei Naţionale 1/2011, îndeplinesc funcţia de personal didactic/cadru didactic, personal didactic auxiliar, personal didactic asociat, precum şi funcţii de conducere, de îndrumare şi control în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ preuniversitar, în inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic. (3) Reglementările din acest cod vizează, în mod particular, persoanele care îndeplinesc funcţia de cadru didactic în sistemul de învăţământ preuniversitar românesc, public sau privat, indiferent de statutul deţinut.

Art. 2. - Codul funcţionează atât ca un contract moral între părinţi/tutori legali, elevi, comunitatea locală şi diferitele categorii de personal din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabile cu instruirea şi educaţia, cât şi ca un sistem de standarde de conduită colegială capabile să contribuie la coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte.

Art. 3. - Respectarea prevederilor prezentului Cod reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi prestigiului învăţământului preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective: a) autodisciplinarea persoanelor responsabile cu instruirea şi educaţia, prin asumarea conţinutului acestui cod; b) menţinerea unui grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuţiilor şi funcţiilor personalului din sistemul de învăţământ preuniversitar de stat, particular sau confesional, responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod special a persoanelor care îndeplinesc funcţia de cadre didactice; c) ameliorarea calitativă a relaţiilor dintre actorii educaţionali; d) reducerea practicilor inadecvate şi/sau imorale ce pot apărea în mediul educaţional preuniversitar; e) creşterea gradului de coeziune a personalului implicat în activitatea educaţională; f) facilitarea promovării şi manifestării unor valori şi principii aplicabile în mediul şcolar preuniversitar, inserabile şi în spaţiul social; g) sensibilizarea opiniei publice în direcţia susţinerii valorilor educaţiei.

Art. 4.- Orice persoană din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar de stat, particular şi confesional, responsabilă cu instruirea şi educaţia, are datoria morală şi profesională de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica prevederile prezentului Cod. CAPITOLUL II VALORI, PRINCIPII ŞI NORME DE CONDUITĂ

Art. 6. - Personalul din sistemul de învăţământ preuniversitar de stat, particular şi confesional, responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii:
a) imparţialitate, independenţă şi obiectivitate;
b) responsabilitate morală, socială şi profesională;
c) integritate morală şi profesională;
d) confidenţialitate;
e) activitate în interesul public;
f) respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului;
g) respectarea autonomiei personale;
h) onestitate şi corectitudine intelectuală;
i) respect şi toleranţă;
j) autoexigenţă în exercitarea profesiei;
k) interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională;
l) implicarea în democratizarea societăţii, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului unităţii/instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a specialităţii/domeniului în care lucrează;
m) respingerea conduitelor didactice inadecvate.

Art. 7. - În vederea asigurării unui învăţământ de calitate, în relaţiile cu elevii, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, au obligaţia de a cunoaşte, respecta şi aplica un set de norme de conduită. Acestea au în vedere:
(1) Ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a elevilor prin:
a) supravegherea permanentă a acestora pe tot parcursul activităţilor în şcoală cât şi în cadrul celor organizate de unitatea şcolară în afara acesteia, în vederea asigurării depline a securităţii tuturor celor implicaţi în aceste acţiuni;
b) interzicerea agresiunilor fizice şi tratamentelor umilitoare, sub orice formă, asupra elevilor;
c) asigurarea protecţiei fiecărui elev, prin denunţarea formelor de violenţă fizică exercitate asupra acestora, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a elevilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi completările ulterioare;
d) excluderea oricăror forme de abuz sexual, emoţional sau spiritual;
3
e) interzicerea hărţuirii sexuale şi a relaţiilor sexuale cu elevii, inclusiv a celor consensuale;
(2) Responsabilitate în vederea atingerii de către elevi a standardelor de performanţă prevăzute de documentele şcolare.
(3) Respectarea principiilor docimologice.
(4) Interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie:
a) fraudarea examenelor de orice tip contra bani, obiecte, servicii etc;
b) solicitarea de către personalul didactic a unor sume de bani sau cadouri în vederea obţinerii de către elevi a unor rezultate şcolare incorecte;
c) traficul de influenţă şi favoritismul în procesul de evaluare;
d) colectarea de fonduri de la elevi sau de la părinţii acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice antrenate în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi de evaluare (examene şi evaluări naţionale, olimpiade, alte concursuri şcolare etc.);
e) interzicerea meditaţiilor cu proprii elevi, contra unor avantaje materiale.
(5) Interzicerea implicării elevilor în activităţi de partizanat politic şi de prozelitism religios, organizate special în acest sens de către persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia elevilor, în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar sau în afara acestora.
(6) Excluderea din relaţiile cu elevii a oricărei forme de discriminare, asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei inclusive.
(7) Respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui elev.

Art.8. - În relaţia cu părinţii/tutorii legali, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită: a) acordarea de consultanţă părinţilor/tutorilor legali în educarea propriilor copii şi susţinerea rolului parental;
b) stabilirea unei relaţii de încredere mutuală, a unei comunicări deschise şi
accesibile;
c) disponibilitatea pentru rezolvarea problemelor educative enunţate de către părinţi/ tutori legali;
d) informarea părinţilor/tutorilor legali despre toate aspectele activităţii elevilor prin furnizarea explicaţiilor necesare înţelegerii şi aprecierii conţinutului serviciilor educative;
e) informarea părinţilor/tutorilor legali despre evoluţia activităţii şcolare, evitând tendinţele de prezentare parţială sau cu tentă subiectivă;
f) respectarea confidenţialităţii datelor furnizate şi a dreptului la intimitate individuală şi familială;
4
g) persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular personalul didactic, nu vor impune, în relaţia cu părinţii/tutorii legali, dobândirea/primirea de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite;
h) consilierea părinţilor/tutorilor legali privind alternativele de formare şi dezvoltare optimă a copiilor lor, din perspectiva expertizei psihopedagogice şi a respectării interesului major al copilului.

Art. 9. - Personalul din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită colegială:
a) relaţiile profesionale trebuie să se bazeze pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, evitarea denigrării, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială, interzicerea fraudei intelectuale şi a plagiatului;
b) orice membru al personalului didactic va evita lezarea libertăţii de opinie, vizând convingerile politice şi religioase;
c) orice membru al personalului didactic va evita practicarea oricărei forme de discriminare în relaţiile cu ceilalţi colegi;
d) între persoanele din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabile cu instruirea şi educaţia se interzice solicitarea de servicii personale de orice tip de la colegi care sunt sau urmează să fie în proces de evaluare, angajare sau promovare;
e) în evaluarea competenţei profesionale se vor utiliza criterii care au în vedere performanţa şi rezultatele profesionale;
f) încurajarea diseminării cunoştinţelor profesionale, în vederea atingerii unor standarde superioare de calitate în activitatea didactică;
g) orice cadru didactic trebuie să evite, prin afirmaţii, aprecieri sau acţiuni, să afecteze

Pictorul băimărean Adrian Ghenie va expune din nou la New York
Lituania va construi un gard la frontiera cu Kaliningrad
METEO: Tempeaturi scăzute în această săptămână în Maramureș. Vremea se încălzește ușor de săptămâna viitoare
O sesiune de numai 20 de minute de exerciții fizice acționează ca un adevărat antiinflamator asupra corpului
Donald Trump prezice succesul Brexitului și dorește un acord comercial cu Londra
TENIS: Simona Halep, înfrângere neașteptată în primul tur la Australian Open
Actorii Kirsten Dunst și Jesse Plemons s-au logodit
MARAMUREȘ: Conducători auto depistați la volan fără permis sau sub influența băuturilor alcoolice
Maramureșean cercetat sub aspectul comiterii a trei infracțiuni la regimul circulației rutiere după ce a provocat un accident
Tânăr din Moisei condamnat pentru comiterea infracțiunii de tâlhărie, încarcerat de polițiști
Cererile pentru biletele de tratament se preiau începând de astăzi
PLANURI - Anul 2017 ar urma să aducă lucrări importante la DN 18 Moisei – Cârlibaba
Facilitate pentru persoanele care își găsesc un loc de muncă în altă localitate. Vezi ce îți oferă Guvernul dacă locuiești cu chirie
BULETIN RUTIER - Cum se circulă pe drumurile din Maramureș astăzi, 16 ianuarie
O CARTE, DUMINICA: „SPRE EMINESCU. Răspuns românesc la ameninţările prezentului şi la provocările viitorului” de Radu Mihai Crişan
CAVNIC - Poarta de intrare în oraş s-a rupt şi a căzut pe carosabil
Discuții pe tema înființării punctului de trecere a frontierei Piatra – Teceu Mic / Vișcovo
MARAMUREȘ: Luni se reiau cursurile. O școală din județ rămâne închisă
BILANŢ NEGRU - Peste 320 de minori au fost abuzaţi în anul 2016 în Maramureş
GER -  Poduri de gheață pe cursurile de apă din Maramureş
MARAMUREȘ: Amenzi de peste 3200 de lei aplicate ieri de polițiști
Doi tineri din Glod s-au ales cu dosare penale după ce au furat poarta unei consătene, conform obiceiurilor din ajunul Bobotezei
Trei maramureșeni reținuți de polițiști pentru furt dintr-o locuință
Jandarmii sigheteni vor fi prezenți la „Festivalului Internaţional de Colinde, Datini şi Obiceiuri de Iarnă la Ucraineni”
SIGHET - Eveniment dedicat „Zilei Culturii Naţionale” și Poetului Național M. Eminescu
Urmărit internațional depistat în P.T.F. Petea în data de 10 ianuarie a.c.
VIȘEU DE SUS - Sucevean depistat la volan fără permis de conducere
Bărbat din Leordina, prins de polițiști la scurt timp după ce a furat un autoturism
Brăilean condamnat la închisoare depistat și încarcerat de polițiștii din Vadu Izei
Discuţii pe tema finalizării lucrării pe DN18, tronsonul Baia Sprie – Sighet. Pasul Gutâi va fi închis
Un profesor din Maramureș a murit la volan după o coliziune frontală cu un alt autoturism
Jandarmii au sancționat cerșetoria și prostituția în Baia Mare și în Sighetu Marmației
Liviu Pop arată că recuperarea orelor din perioada 9-13 ianuarie se realizează până la sfârşitul anului şcolar
Mobilizare pentru un nou val de ninsori în Maramureş
Economia României va crește cu 3,7% în 2017, cu 3,4% în 2018 și cu 3,2% în 2019, estimează Banca Mondială