Știri Sighet247.ro: Codul de etică pentru învățământul preuniversitar, în dezbatere publică

Ministerul Educației Naționale a lansat dezbaterii publice Codul de etică pentru învățământul preuniversitar. Orice organizație profesională / persoană poate aduce sugestii la proiectul de Cod înainte de adoptarea acestuia.

Redăm mai jos întregul peoiect de Cod de etică:

Codul de etică pentru învățământul preuniversitar, în dezbatere publică CODUL DE ETICĂ PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR CAPITOLUL I

DISPOZIŢII GENERALE

Art.1. - (1) Prezentul Cod de Etică (denumit în continuare Cod) este elaborat în baza Art. 10 şi a Art. 16 din ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5550/ 2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar. (2) Codul este aplicabil tuturor persoanelor din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar de stat, particular şi confesional, responsabile cu instruirea şi educaţia, şi care, în conformitate cu prevederilor “Statutului personalului didactic” din Legea Educaţiei Naţionale 1/2011, îndeplinesc funcţia de personal didactic/cadru didactic, personal didactic auxiliar, personal didactic asociat, precum şi funcţii de conducere, de îndrumare şi control în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ preuniversitar, în inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic. (3) Reglementările din acest cod vizează, în mod particular, persoanele care îndeplinesc funcţia de cadru didactic în sistemul de învăţământ preuniversitar românesc, public sau privat, indiferent de statutul deţinut.

Art. 2. - Codul funcţionează atât ca un contract moral între părinţi/tutori legali, elevi, comunitatea locală şi diferitele categorii de personal din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabile cu instruirea şi educaţia, cât şi ca un sistem de standarde de conduită colegială capabile să contribuie la coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte.

Art. 3. - Respectarea prevederilor prezentului Cod reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi prestigiului învăţământului preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective: a) autodisciplinarea persoanelor responsabile cu instruirea şi educaţia, prin asumarea conţinutului acestui cod; b) menţinerea unui grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuţiilor şi funcţiilor personalului din sistemul de învăţământ preuniversitar de stat, particular sau confesional, responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod special a persoanelor care îndeplinesc funcţia de cadre didactice; c) ameliorarea calitativă a relaţiilor dintre actorii educaţionali; d) reducerea practicilor inadecvate şi/sau imorale ce pot apărea în mediul educaţional preuniversitar; e) creşterea gradului de coeziune a personalului implicat în activitatea educaţională; f) facilitarea promovării şi manifestării unor valori şi principii aplicabile în mediul şcolar preuniversitar, inserabile şi în spaţiul social; g) sensibilizarea opiniei publice în direcţia susţinerii valorilor educaţiei.

Art. 4.- Orice persoană din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar de stat, particular şi confesional, responsabilă cu instruirea şi educaţia, are datoria morală şi profesională de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica prevederile prezentului Cod. CAPITOLUL II VALORI, PRINCIPII ŞI NORME DE CONDUITĂ

Art. 6. - Personalul din sistemul de învăţământ preuniversitar de stat, particular şi confesional, responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii:
a) imparţialitate, independenţă şi obiectivitate;
b) responsabilitate morală, socială şi profesională;
c) integritate morală şi profesională;
d) confidenţialitate;
e) activitate în interesul public;
f) respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului;
g) respectarea autonomiei personale;
h) onestitate şi corectitudine intelectuală;
i) respect şi toleranţă;
j) autoexigenţă în exercitarea profesiei;
k) interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională;
l) implicarea în democratizarea societăţii, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului unităţii/instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a specialităţii/domeniului în care lucrează;
m) respingerea conduitelor didactice inadecvate.

Art. 7. - În vederea asigurării unui învăţământ de calitate, în relaţiile cu elevii, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, au obligaţia de a cunoaşte, respecta şi aplica un set de norme de conduită. Acestea au în vedere:
(1) Ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a elevilor prin:
a) supravegherea permanentă a acestora pe tot parcursul activităţilor în şcoală cât şi în cadrul celor organizate de unitatea şcolară în afara acesteia, în vederea asigurării depline a securităţii tuturor celor implicaţi în aceste acţiuni;
b) interzicerea agresiunilor fizice şi tratamentelor umilitoare, sub orice formă, asupra elevilor;
c) asigurarea protecţiei fiecărui elev, prin denunţarea formelor de violenţă fizică exercitate asupra acestora, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a elevilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi completările ulterioare;
d) excluderea oricăror forme de abuz sexual, emoţional sau spiritual;
3
e) interzicerea hărţuirii sexuale şi a relaţiilor sexuale cu elevii, inclusiv a celor consensuale;
(2) Responsabilitate în vederea atingerii de către elevi a standardelor de performanţă prevăzute de documentele şcolare.
(3) Respectarea principiilor docimologice.
(4) Interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie:
a) fraudarea examenelor de orice tip contra bani, obiecte, servicii etc;
b) solicitarea de către personalul didactic a unor sume de bani sau cadouri în vederea obţinerii de către elevi a unor rezultate şcolare incorecte;
c) traficul de influenţă şi favoritismul în procesul de evaluare;
d) colectarea de fonduri de la elevi sau de la părinţii acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice antrenate în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi de evaluare (examene şi evaluări naţionale, olimpiade, alte concursuri şcolare etc.);
e) interzicerea meditaţiilor cu proprii elevi, contra unor avantaje materiale.
(5) Interzicerea implicării elevilor în activităţi de partizanat politic şi de prozelitism religios, organizate special în acest sens de către persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia elevilor, în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar sau în afara acestora.
(6) Excluderea din relaţiile cu elevii a oricărei forme de discriminare, asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei inclusive.
(7) Respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui elev.

Art.8. - În relaţia cu părinţii/tutorii legali, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită: a) acordarea de consultanţă părinţilor/tutorilor legali în educarea propriilor copii şi susţinerea rolului parental;
b) stabilirea unei relaţii de încredere mutuală, a unei comunicări deschise şi
accesibile;
c) disponibilitatea pentru rezolvarea problemelor educative enunţate de către părinţi/ tutori legali;
d) informarea părinţilor/tutorilor legali despre toate aspectele activităţii elevilor prin furnizarea explicaţiilor necesare înţelegerii şi aprecierii conţinutului serviciilor educative;
e) informarea părinţilor/tutorilor legali despre evoluţia activităţii şcolare, evitând tendinţele de prezentare parţială sau cu tentă subiectivă;
f) respectarea confidenţialităţii datelor furnizate şi a dreptului la intimitate individuală şi familială;
4
g) persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular personalul didactic, nu vor impune, în relaţia cu părinţii/tutorii legali, dobândirea/primirea de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite;
h) consilierea părinţilor/tutorilor legali privind alternativele de formare şi dezvoltare optimă a copiilor lor, din perspectiva expertizei psihopedagogice şi a respectării interesului major al copilului.

Art. 9. - Personalul din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită colegială:
a) relaţiile profesionale trebuie să se bazeze pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, evitarea denigrării, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială, interzicerea fraudei intelectuale şi a plagiatului;
b) orice membru al personalului didactic va evita lezarea libertăţii de opinie, vizând convingerile politice şi religioase;
c) orice membru al personalului didactic va evita practicarea oricărei forme de discriminare în relaţiile cu ceilalţi colegi;
d) între persoanele din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabile cu instruirea şi educaţia se interzice solicitarea de servicii personale de orice tip de la colegi care sunt sau urmează să fie în proces de evaluare, angajare sau promovare;
e) în evaluarea competenţei profesionale se vor utiliza criterii care au în vedere performanţa şi rezultatele profesionale;
f) încurajarea diseminării cunoştinţelor profesionale, în vederea atingerii unor standarde superioare de calitate în activitatea didactică;
g) orice cadru didactic trebuie să evite, prin afirmaţii, aprecieri sau acţiuni, să afecteze

Un turist român a fost rănit la New York într-un atac armat
O vedetă pleacă de la Pro TV. Află de ce
Aeroportul International Maramureș - A fost demarată procedura de achiziție a echipamentelor necesare reluării activității operaționale
Rețeaua Facebook nu a putut fi accesată din România astăzi pentru o perioadă de timp
SURSE: Noul ministru al Educației, fără legături cu PSD
RUGBY – Trei sportivi aparținând CSS 2 Baia Mare, convocaţi la naţionala U20
Laptop sustras, recuperat de poliţişti la scurt timp de la sesizarea faptei
MARAMUREȘ - Patru accidente de circulaţie produse în weekend pe fondul consumului de alcool
LUNCA LA TISA - Mandat de executare a pedepsei închisorii pus în aplicare de poliţişti
Autorii care au furat din mai multe biserici din Maramureș au fost identificate de poliţişti
FOTO: Valea Vișeului - Cetățean ucrainean reținut și 4.800 pachete cu țigări de contrabandă confiscate
Evenimentul “Hai să dăm mână cu mână”, marchează la Sighetu Marmației, Unirea Principatelor Române și Centenarul Marii Uniri
Tenis - Simona Halep s-a calificat fără emoţii în sferturi la Australian Open
ATENŢIE - Vizibilitate redusă de ceață în Pasul Prislop
Trei cabinete într-un an pentru programul dragnian
FOTO&VIDEO - Motociclete dezmembrate, căutate de autoritățile din Italia, descoperite la Petea
O CARTE, DUMINICA:  „Cristale de nuc şi cerneluri amare” de Mircea Crişan
India a testat o rachetă balistică intercontinentală
Bunicii care petrec MULT timp cu nepoţii sunt mai sănătoși
Apel UMANITAR - O tânără din Baia Mare și copilul ei nenăscut au nevoie de sprijinul vostru pentru a trăi
Primarul comunei Fărcaşa, pe punctul de a încălca legea - Şedinţă extraordinară de Consiliul local pentru girarea unor ilegalităţi
Daniela Onița-Ivascu, noul președinte ales al PNL Sighetu Marmației
Un tânăr din Tăşnad a donat o bucată din ficat unei tinere fără să o cunoască, astfel salvându-i viața
Președintele Uniunii Naționale a Patronatului Român în vizită la Consiliul Județean Maramureș
SIGHET - Focar de infecție în subsolul unui bloc din cartierul Independenței. La parter sunt cabinete medicale, farmacie şi magazin
Atacul de cord e mai frecvent iarna
Apar nume noi de miniștri în Guvernul Dăncilă
Persoanele fizice pot solicita fonduri nerambursabile pentru mașină și casă începând cu acest an
SCANDAL SEXUAL ÎN SIBIU – Profesor de religie, acuzat că s-a masturbate în fața clasei, în timpul orei de curs
RUSCOVA - Neacordarea de prioritate a făcut o victimă
SIGHET - Femeie accidentată pe trecerea pentru pietoni
BAIA MARE - Bănuit de comiterea unor furturi din locuinţe, identificat şi reţinut de poliţişti
BRAZILIA – O persoană a murit iar alte 15 au fost grav rănite după ce un vehicul a intrat în mulțime
GIULEȘTI - Cine fuge repede, nu va fugi mult timp! Un hoț din Câmpulung la Tisa a încercat să fugă de poliție cu bunurile furate în portbagaj
Prefectura Maramureș are o nouă pagină web, „modernă și dinamică”