"O echipă de la mine (GFR — n.r.) s-a întâlnit cu Comisia de privatizare (din MT — n.r.) pentru a vedea care este stadiul de îndeplinire a obligațiilor contractuale ale vânzătorului", a spus Stoica.

Întrebat ce clauze nu a respectat statul, el a răspuns că deocamdată nu știe.

"Confruntarea nu s-a terminat. Mai târziu o să vă dau o declarație despre acest lucru. Avem banii și nu sunt din surse ilegale. Există banii și suntem pregătiți să plătim, dar așteptăm să vedem dacă vânzătorul și-a îndeplinit obligațiile", a reiterat proprietarul GFR.

Gruia Stoica a adăugat că a tratat cu maximă seriozitate această privatizare, pentru a da un semnal pentru mediul de afaceri.

"Până luni se poate să continuăm privatizarea. Eu mi-aș dori să continuăm privatizarea", a completat Stoica.

Acesta a spus din nou că va da în judecată statul român în cazul în care privatizarea eșuează.

Reprezentanții Comisiei de privatizare a CFR Marfă și cei ai GFR s-au întâlnit, vineri, la Ministerul Transporturilor pentru a discuta pe tema continuării procesului de privatizare a transportatorului feroviar de marfă.

Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR, a ajuns la minister la ora 12,30. Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, se află la Constanța și a anunțat că va face declarații în jurul orei 13,30.

Ramona Mănescu a declarat, joi, că privatizarea CFR Marfă nu trebuie să depășească termenul de 15 octombrie, prevăzut în Scrisoarea de intenție cu Fondul Monetar Internațional, termenul de plată integrală a pachetului de acțiuni fiind 14 octombrie.

„Suntem în termenii contractului, ca și până acum. Am spus de la început: avem un contract, avem o Hotărâre de Guvern, trebuie să respectăm cele 60 de zile. În Scrisoarea de intenție semnată cu FMI se prevedea foarte clar că această privatizare nu trebuie să depășească termenul de 15 octombrie. Este prevăzut acest termen în Scrisoarea de intenție cu FMI, de aceea s-a și făcut o Hotărâre de Guvern, care preciza acest termen de 60 de zile, fără posibilitatea de prelungire. Termenul de plată a banilor este 14 octombrie. Vă rog să așteptați să vină ziua de 14 octombrie și vă vom comunica toate deciziile pe care le luăm în sensul în care continuăm privatizarea, adică o finalizăm cu domnul Gruia Stoica sau...Ulterior vă vom anunța cum se finalizează acest proces. Noi vrem, înainte să ne spunem părerea, să o argumentăm juridic, pentru că statul nu își poate permite să-și dea cu părerea și să facă speculații”, a spus Ramona Mănescu.

Cu o seară înainte, Gruia Stoica a declarat, pentru AGERPRES, că în contractul de privatizare a CFR Marfă nu există niciun termen concret privind plata întregii sume de bani și finalizarea tranzacției, ci doar precizarea că acest lucru trebuie să se întâmple după ce Consiliul Concurenței își dă avizul.

"Conform contractului de privatizare a CFR Marfă pe care l-am semnat, eu trebuie să plătesc banii după avizul Consiliului Concurenței. Nu există niciun alt termen concret în contractul de privatizare în ceea ce privește finalizarea tranzacției. Nu știu de ce a apărut termenul de 60 de zile în Hotărârea de Guvern. Vânzătorul (Ministerul Transporturilor — n.r.) ar fi trebuit să coreleze Hotărârea de Guvern cu contractul de privatizare”, a precizat Stoica.

El a subliniat că, în cazul în care luni, 14 octombrie, Ministerul Transporturilor va anunța că procesul de privatizare a eșuat, GFR va acționa în instanță statul.

Pe de altă parte, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat, joi, pentru AGERPRES, că instituția a avertizat Guvernul încă din vară, când a avizat proiectul de Hotărâre de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, că textul actului normativ poate crea confuzii privind termenul de plată a banilor.

„Am atenționat Guvernul că textul Hotărârii de Guvern poate să nască ideea că plata sumei se poate face după avizul Consiliului Concurenței. Acolo sunt câteva condiții care trebuie îndeplinite pentru ca tranzacția să fie finalizată, iar una dintre ele este avizul Consiliului”, a precizat Chirițoiu.

Potrivit Hotărârii de Guvern 526/2013 privind aprobarea condițiilor principale din contractul de privatizarea a CFR Marfă, GFR trebuie să achite întreaga sumă de bani în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ, termen care se împlinește pe 13 octombrie. În caz contrar, contractul de privatizare se desființează de plin drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă și fără intervenția instanței.

Ministerul Transporturilor a inițiat o hotărâre de Guvern prin care termenul ar fi trebuit decalat până pe 20 decembrie, însă proiectul nu a fost discutat în ședința Executivului de miercuri.

Potrivit unui comunicat al ministerului remis luni, proiectul de act normativ care vizează prelungirea termenului pentru finalizarea privatizării CFR Marfă asigură parcurgerea perioadei necesare pentru completarea de către GFR a documentelor depuse la Consiliul Concurenței și înregistrarea diminuării capitalului social al transportatorului feroviar de marfă, lucruri care exced termenul legal stabilit pentru finalizare prin H.G. nr. 526/2013, respectiv data de 13 octombrie 2013.

Mai exact, pe lângă avizul Consiliului Concurenței, o altă procedură trebuie îndeplinită până la finalizarea tranzacției, respectiv transferul unor active non-core de la CFR Marfă către alte companii din subordinea Ministerului Transporturilor. Conform Legii 31/1990 privind societățile comerciale, acest lucru poate fi realizat abia la două luni de la decizia AGA.

Vineri, Grupul Feroviar Român a anunțat că a plătit până acum 30 de milioane de euro pentru achiziția CFR Marfă și va achita diferența până la 202 milioane de euro ulterior avizului Consiliului Concurenței.

Potrivit Legii concurenței, Consiliul trebuie să decidă în 45 de zile de la primirea documentației complete dacă avizează concentrarea economică sau dacă deschide o investigație asupra efectelor pe care tranzacția le-ar putea avea în piață. În cazul în care decide să deschidă o investigație, Consiliul are la dispoziție cinci luni pentru a da un verdict.

Citește și

loading...