“Guvernul României adoptă prezenta hotărâre:

Art.1. Se aprobă suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2018 cu suma de 14 680 mii lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2018, și alocarea acesteia județului Maramureş, pentru finanţarea lucrărilor la Aeroportul Internaţional Maramureş.

Art.2. Ordonatorul principal de credite răspunde de modul de utilizare în conformitate cu dispoziţiile legale a sumei alocate potrivit prevederilor art 1.

Art.3. Ministerul Finanţelor Publice este autorizat să introducă modificările în volumul și structura bugetului de stat pe anul 2018”, scrie în Hotărârea de Guvern semnată de premierul Viorica Dăncilă.

Potrivit Notei de Fundamentare a Hotărârii de Guvern, prin adresa Consiliului Județean Maramureș nr. 9932/25.10.2018, a fost solicitată suma 14.680 mii lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2018, pentru județul Maramureș, în vederea finanțării lucrărilor la Aeroportul Internațional Maramureș.

Începând cu luna decembrie 2015, Aeroportul Internaţional Maramureş derulează investiţia „Extindere şi modernizare suprafeţe aeroportuare” prin care se urmăreşte:

1. Dezvoltarea reţelei de transport transeuropean TEN-T, aspect reţinut şi prin cuprinderea aeroportului în Master – Planul de Transport, aprobat de Uniunea Europeană.

2. Reabilitarea pistei de aterizare decolare a aeroportului şi a suprafeţelor de mişcare care au fost realizate în anul 1965. Prin investiţie se urmăreşte prelungirea pistei cu 360 metri, lărgirea ei la 45 de metri şi creşterea portanţei;

3. Ca urmare a realizării investiţiei vor putea opera avioane de mediu-curier, aeronave care sunt în dotarea companiilor low-cost şi transport cargo.

În luna august 2015 a fost depusă Cererea de finanţare nr. 263 la Autoritatea de Management privind Programul Operaţional Sectorial – Transport. La data de 13 noiembrie 2015 a fost semnat Contractul de finanţare nr. 302/13.11.2015 privind proiectul „Extindere şi modernizare suprafeţe aeroportuare la Aeroportul Internaţional Baia Mare”, cod proiect POST/2015/2/4/008, cod SMIS 59578, finanţat prin Programul Operaţional Sectorial – Transport 2007 – 2013 în valoare de 85.130.406,96 lei din care valoarea totală eligibilă este de 63.253.603,88 lei.

Finanţarea acordată de către AM POST:

a) Contribuţia Comisiei Europene prin Fondul European de Dezvoltare Regional – în proporţie de 85,00% din valoarea eligibilă a Proiectului, respectiv 53.765.563,30 lei;

b) Contribuţia bugetului de stat – în proporţie de 13,00% din valoarea eligibilă a Proiectului, respectiv 8.222.968,50 lei;

c) Contribuţia bugetului de stat pentru acoperirea cheltuielilor cu taxa pe valoarea adăugată aferentă cheltuielilor eligibile, respectiv 14.133.327,96 lei.

Contribuţia din partea beneficiarului:

– contribuţia de 2% aferentă cheltuielilor eligibile, respectiv 1.265.072,08 lei;

– cheltuieli neeligibile şi TVA aferent, respectiv 7.743.475,12 lei.

La data de 16 decembrie 2015 a fost semnat contractul pentru execuţia lucrărilor de „Extindere şi modernizare suprafeţe aeroportuare la Aeroportul Internaţional Baia Mare”, cu asocierea Strabag Ag – S.C. Consitrans SRL în valoare 64.160.724,08 lei fără TVA.

Ţinând cont de faptul că a fost semnat contractul de execuţie abia în data de 16.12.2015, până la sfârşitul anului, respectiv până la data de 31.12.2015 (data limită de eligibilitate a cheltuielilor) au fost realizate în cadrul proiectului plăţi totale de doar 903.541,04 lei din care: 693.717,86 lei pentru lucrări şi organizare de şantier; 209.823,18 lei – taxe către Inspectoratul de Stat în Construcţii.

În cadrul lucrărilor au fost cuprinse mai multe etape: lucrarea de prelungire efectivă a pistei de decolare – aterizare, modificarea mijloacelor non-vizuale de navigaţie aeriană, lucrări hidrotehnice de deviere a râului Băița, lucrări de drumuri – deviere a Drumului Comunal DC97 Bozânta Mare, construcţia unui pod peste râul Băiţa, lucrări de colectare şi evacuare a apelor pluviale, construcţia drumului perimetral de securitate şi a gardului perimetral al aeroportului.

De asemenea, pentru realizarea drumului perimetral de securitate şi a gardului perimetral a fost necesară defrişarea unei suprafeţe de 3 hectare de pădure. La data de 26.09.2016 a fost emis Ordinul de ministru privind scoaterea definitivă din fondul forestier a acestei suprafeţe fără compensare echivalentă, în vederea realizării obiectivului de investiții. La finele anului 2016 Direcţia Silvică Maramureş a terminat de exploatat masa lemnoasă în regie proprie care a fost predată Oraşului Tăuţii Măgherăuş. La data de 29.12.2016 a fost predat amplasamentul către constructor pentru finalizarea investiţiei.

Regia Autonomă Aeroportul Internaţional Maramureş este cuprinsă în Master Planul General de Transport al României, precum şi în reţeaua TEN-T – Reţeaua Trans-Europeană de Transport care presupune interconectarea şi interoperabilitatea reţelelor europene de transport şi accesul la acestea. Strategia asupra dezvoltării infrastructurii aeroportuare în cadrul Aeroportului Internaţional Maramureş, este cuprinsă în Planul de Dezvoltare al Aeroportului. Acesta propune un mix de activităţi inedite, respectiv o infrastructură modernă, operaţionala, care să fie la standarde europene şi completată de parteneriate cu agenţiile de turism, care să ofere pachete turistice integrate şi cu operatorii economici care necesită accesibilitate pe linia de transport cargo, tot timpul anului.

Este de menționat faptul că societatea americană Universal Alloy Corporation Europe, are în prezent lângă Baia Mare o secţie de producţie profile şi semifabricate din aluminiu ce sunt utilizate de toţi marii producători de aeronave din lume (Boeing şi Airbus fiind printre cei mai importanţi). Această societate a achiziţionat o suprafaţă totală de 40,0 hectare de teren în imediata vecinătate a aeroportului şi este în curs de realizare a unei noi investiţii de peste 250 milioane Euro, care va crea peste 2.600 de noi locuri de muncă. Investiţia va cuprinde un centru de design componente şi structuri aeronave (ce va avea peste 130 de ingineri), un centru de training şi hale de producţie pe partea de prelucrare titaniu/aluminiu, în care se vor realiza subansamble mari de aeronave, care vor necesita transport aerian cu aeronave cargo speciale. În acest sens, s-a solicitat acordul Consiliului Județean Maramureș, ca pe cheltuiala acestei companii, să se realizeze o cale de rulare de pe pistă până în curtea noii unităţi de producţie. Prin această investiţie, Maramureşul şi România va figura pe harta mondială a liderilor unei industrii elitiste: industria aeronautică.

Citește mai mult pe emaramures.ro


Preluare: eMaramures.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Sighet247 și pe Google News

Citește și