Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor, au fost constatate o serie de nereguli grave în actul de management al administratorilor, precum neîndeplinirea obligației de supraveghere și control a executivului companiei, ceea ce a permis perpetuarea unor acte prejudiciabile pentru companie săvârșite de executiv și constatate de organele de control, dar și încălcarea prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor și a altor prevederi legale.

Totodată, Adunarea Generală a Acționarilor a numit noi membri ai Consiliului de Administrație ai CNCF CFR. Aceștia sunt: Ovidiu Petrișor Artopolescu, membru al consiliului de supraveghere al Transelectrica, Ovidiu Puțura, secretar de stat în Ministerul Justiției, Victor Cionga, managing partner la AZ Capital Advisors, Florin Luca, consultant financiar, și George Ciobănașu, auditor financiar.

Aceștia au fost evaluați și validați de consorțiul de consultanți alcătuit din PriceWaterhouseCoopers, George Butunoiu Group și David & Baias, precizează MT.

În perioada următoare, noul Consiliu de Administrație se va întruni pentru a alege noul președinte al CA.
Adunarea Generală a Acționarilor a pus în vedere noului Consiliu de Administrație să analizeze de urgență modul de îndeplinire de către Micu George a îndatoririlor sale de director general interimar al societății.

"Chiar dacă întâmpinăm rezistență, dorim să fie clar pentru toată lumea că Ministerul Transporturilor a pornit un proces ireversibil de viabilizare economică a companiilor din subordine. Toate rezultatele controalelor efectuate vor fi trimise instituțiilor abilitate spre analiză, pentru a fi luate măsurile legale ce se impun, iar conducerea ministerului va lua decizii în consecință”, a declarat ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu.

Șeful de la Transporturi a afirmat, miercuri, la postul de televiziune Digi TV, că directorul general și membrii Consiliului de Administrație de la compania CFR ar putea fi dați afară în perioada următoare, în urma raportului întocmit de Corpul de control al ministerului pe care îl conduce, document care scoate în evidență o serie de nereguli la nivelul activității companiei.

”În urma neregulilor menționate în raportul Corpului de control al Ministerului Transporturilor, probabil că se va întâmpla să-i dăm afară în perioada următoare pe directorul general și pe membrii Consiliului de Administrație de la compania CFR Infrastructură. Trebuie, însă, să respectăm legea, deoarece există niște proceduri, termene. Legea mă obligă să parcurg niște etape. Cine nu respectă legea poate ajunge la Direcția Națională Anticorupție (DNA). Eu sper să nu mai dureze mult această procedură, pentru că, pentru fiecare zi de întârziere în plus, sunt pierderi”, a afirmat Mănescu.

La rândul lor, reprezentanții CFR au spus că neregulile semnalate în raportul Corpului de control al MT cu privire la dispariția unor vagoane din parcul centralizat al companiei fac obiectul unor dosare aflate deja pe rolul instanțelor, fiind deficiențe înregistrate de companie în perioada 2003 — 2004.

Potrivit unui comunicat al CFR, remis joi AGERPRES, compania a înaintat încă din anul 2012 sesizări organelor abilitate de control și a deschis procese pentru neregulile semnalate în situația electronică a parcului centralizat de vagoane, spețe care se află în faza de recurs sau în anchetă.

"Reamintim faptul că verificarea evidenței electronice a parcului centralizat de material rulant al CNCF CFR se face prin inventarieri anuale, în baza unei Dispoziții Comune semnată de societăți desprinse din fosta SNCFR (respectiv SNTFM CFR Marfă, CNCF CFR și SAAF), întrucât vagoanele sunt puse în circulație pe întreaga rețea de cale ferată, ele nefiind mijloace fixe staționare permanent și/sau înregistrate în gestiunea unei persoane, majoritatea fiind identificate și inventariate anual în locații diferite", se menționează în comunicat.

De asemenea, ca urmare a acțiunii proprii de inventariere a parcului centralizat de material rulant, acțiune efectuată de reprezentanții CFR în anul 2012, a rezultat că peste 900 de vagoane sunt deja în litigiu.

"Este vorba despre vagoanele care nu au fost preluate cu procese verbale de către CFR încă din anii 2003/2004, data emiterii Ordinelor MTCT, deoarece nu au fost găsite pe teren, dar introduse eronat în sistemul electronic al parcului centralizat de material rulant al companiei (în această speță compania are deja două acțiuni deschise pe rolul instanțelor, acțiuni aflate în faza de recurs); vagoane sustrase pentru care s-au transmis sesizări organelor de anchetă și vagoane care, nefiind fizic identificate pe teren, nu au putut fi inventariate, urmând ca astfel de situații să fie actualizate în baza de date electronică", a adăugat compania

Ministerul Transporturilor a demarat un control la CFR Infrastructură și CFR Călători, în urma semnalelor primite în legătură cu aceste două companii, a anunțat, la sfârșitul lunii noiembrie, ministrul Transporturilor.

"Există un control pe care l-am demarat în companii, la CFR Călători și CFR Infrastructură. Există o nemulțumire și am semnale suficient de multe și am motive să fiu îngrijorată că rute stabilite de CFR Călători ca fiind insuficient de profitabile au fost închiriate către privați și au devenit profitabile. Merg oamenii aceia pe rute extraordinar, sunt trase (parcurs tren — n.r.) fantastic de profitabile, trase pe care le-au oprit pentru CFR Călători sunt tot timpul neprofitabile. Sigur, mai există și altă explicație. Pe trasele operate de privați o să vedeți că trenurile sunt cu 3 — 4 — 5 vagoane, atât cât să fie profitabile și sunt pline. Dacă CFR Călători operează cu trenuri de 10 — 12 vagoane, sigur că acele 10 — 12 vagoane nu vor fi niciodată pline. Și asta ține tot de capacitatea managerului privat de a alege cea mai bună soluție pe trasa pe care și-a păstrat-o", a explicat Ramona Mănescu.

Un alt control a fost demarat și la TAROM, raportul fiind deja finalizat. Potrivit unor informații obținute de la MT în urma solicitării AGERPRES, și în cazul TAROM au fost sesizate organele în drept cu privire la săvârșirea unor infracțiuni, cum ar fi suspiciuni de comitere a unor infracțiuni și abuz în serviciu.

În ceea ce privește controalele la CFR Marfă și CFR Călători, acestea sunt în curs de finalizare, urmând să fie supusă controalelor în perioada următoare și Societatea de Administrare Active Feroviare (SAAF).

Acțiunile desfășurate de Corpul de control al Ministerului Transporturilor vizează activitatea aferentă perioadei 2012 — până în prezent.


Preluare: AgerPres

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Sighet247 și pe Google News

Citește și