Tipuri de TLD-uri


În acest articol vom face referire doar la TLD-urile de nivel superior, în special la cele generice.


> Domenii de nivel superior (Top-Level Domain sau TLD)


Un domeniu de nivel superior (TLD) este unul din domeniile ce se află la cel mai înalt nivel ierarhic al sistemului de nume de domenii. Managementul celor mai multe domenii de nivel superior este încredințată organizațiilor naționale de către Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN), care operează cu Internet Assigned Numbers Authority (IANA).

TLD este doar un alt termen pentru extensia numelui dvs. de domeniu. Extensia de nume de domeniu reprezintă literele din dreapta domeniului dvs. secundar. Un exemplu ușor în acest sens este .com sau .org.

TLD-urile sunt extensiile de domeniu originale, care sunt încă utilizate în prezent. Fiecare are un scop specific și un anumit spațiu de domeniu la care este conectat. Câteva dintre cele mai cunoscute exemple sunt:



  • .com: ceea ce înseamnă „comercial”. Folosit în principal pentru site-uri web de natură comercială, precum și multe altele

  • .net: extensia se referă de obicei la „rețea” ("network") sau „Internet”. Utilizați acest domeniu dacă doriți să reprezentați infrastructuri de reţele, dacă numele dvs. de domeniu dorit nu este disponibil cu o extensie „.com” sau dacă sunteți o companie care îşi desfăşoară activitatea în domeniul Internetului

  • .org: este un domeniu de internet de nivel superior, pentru organizații non profit și de caritate

  • .edu: implică „educația” și este cel mai bine utilizat pentru instituțiile de învățământ


Pentru o lungă perioadă de timp, aceste domenii de nivel superior au fost considerate suficiente pentru acoperirea tuturor ncesitatilor. Pe măsură ce Internetul s-a extins, a apărut necesitatea noilor TLD-uri.


> Domenii generice de nivel superior (Generic Top-Level Domain sau gTLD)


Un domeniu generic de nivel superior (gTLD), se referă la extensii de domeniu care sunt de natură generică. Google le recunoaște ca fiind generice și sunt ideale atât pentru companii cât şi pentru domeniu personal.

Pe măsură ce Internetul s-a tot dezvoltat, numărul mare de domenii relevante a început să scadă. Cu doar 22 de extensii generice de nivel superior (generic top-level domains), spaţiul domeniilor începea să fie puţin aglomerat. Şi atunci au apărut noile TLD-uri:

.tech, .academy, .actor, .yoga, .app, .art, .shop, .love, etc.

Noile TLD-uri oferă un teritoriu inedit pentru indivizii și  afacerile care doresc să se distingă de alte site-uri web. Unele dintre aceste extensii de domeniu au o utilitate incredibilă oferindu-le companiilor un website de nișă sau o abordare creativă.

Începând cu 2012, când ICANN a permis utilizarea primelor noi TLD-uri pentru a promova creşterea, peste o mie de noi TLD-uri au devenit disponibile. Întrebarea este: Ce extensie ar trebui să alegeţi?


 


6 lucruri pe care trebuie să ştiţi dacă vă decideţi să utilizaţi noile TLD-uri


Deşi noile TLD-uri sunt neconvenţionale în comparaţie cu standardul .com sau .net, au multe avantaje. Noile TLD-uri va ofera posibilitatea de a fi creativ sau de a gasi o alternativa pentru extensii populare precum .com sau .net. Indiferent de motiv, noile TLD-uri au un potenţial incredibil de a vă face remarcată prezenţa online.


1. Cu noile TLD-uri beneficiaţi de modernizare


Fiecare evoluţie tehnologică schimbă modul în care se făcea un anumit lucru odinioară. În cazul TLD-urilor, ceea ce este nou este posibilitatea de a vă alege o adresă web nouă şi inovatoare. Afacerile au evoluat şi ele, iar utilizarea noilor TLD-uri le ajută să facă faţă evoluţiei.

Noile TLD-uri sunt despre o nouă abordare. Este important să aveţi perspectiva corecta deaorece pe măsură ce aceste noi TLD-uri devin frecvent utilizate concepţia tradiţionalistă (de utilizare doar a domeniilor comune .com, .net, .eu, etc) se va schimba, iar faptul că deja veţi deţine un astfel de domeniu va economisi timp în favoarea dvs. Dacă vă decideţi să inregistrati un domeniu web utilizând extensii noi de domeniu  este important sa faceţi acest lucru acum, până când numele preferat este inca disponibil.


2. Utilizarea noilor TLD-uri presupune cunoaşterea audienţei dvs.


Tipurile de afaceri existente sunt variate iar targetul si strategiile de marketing difera.

Înţelegerea şi cunoaşterea audienţei dvs. vă poate ajuta să alegeţi TLD-ul potrivit. De exemplu, un centru de yoga ar putea alege TLD-ul .yoga, un nume de domeniu care ar putea genera autoritate în spaţiul vizat. Alte noi TLD-uri care se potrivesc unei pieţe de nişă sunt: .coffee, .tennis, .pizza, .toys, .photography.


3. Specificitatea


Cunoaşterea tipului de afacere pe care îl deţineţi şi a serviciilor pe care le prestaţi vă poate ajuta să reduceţi gama de TLD-uri în procesul de selectare numelui de domeniu dorit. Extensia de domeniu indică exact la ce să vă aşteptaţi atunci când vizitatorii ajung pe websitul dvs. În plus, utilizând o extensie de domeniu mai specifică puteti reduce lungimea numelui de domeniu.

Unele astfel de extensii care pot spori specificitatea adresei web sunt:



  • .tech - Odată cu creșterea numărului de start-up-uri tehnologice, un TLD .tech vă poate evidenţia websitul

  • .design - Adăugaţi o notă de originalitate unei pagini care prezintă portofoliul unor artişti cu o adresă URL .design. Sau utilizați acest nou TLD pentru orice profesie din domeniul design-ului, cum ar fi decorator de interior, web designer, grafician și multe altele

  • .luxury - Branduri de modă, accesorii de ultimă generație, companii auto, mobilier, acestea sunt toate serviciile care pot avea succes cu extensia de domeniu .luxury

  • .restaurant - Acest TLD vă poate separa restaurantul de toate celelalte restaurante care utilizează clasicul .com. Noua extensie permite ca numele restaurantului dvs. să existe ca nume de domeniu și să lase „descrierea” pentru extensia de domeniu (ex. LaTeo.restaurant, unde la numele de domeniu "LaTeo" mai puteţi adăuga şi alte cuvinte cheie)


4. Noile TLD-uri conferă mai multă creativitate


Având în vedere numărul mare de TLD-uri, vă puteţi actualiza adresa web, făcând-o mult mai creativă. Câteva exemple de noi adrese web creative includ:



  • [Nume].cool

  • [Brand îmbrăcăminte].fashion

  • [website culinar].recipes

  • [orice].pizza


Acestea sunt doar câteva exemple de combinații posibile. Cu peste o mie de TLD-uri noi este greu de imaginat că nu veţi găsi domeniul perfect, atât creativ, cât și descriptiv.


5. Protecţia mărcii


Pentru companiile care deţin un TLD generic, este bine să cercetaţi dacă există pe piaţă TLD-uri similare cu al dvs. De exemplu, pentru o cafenea care deţine un nume de domeniu compus din numele de brand şi extensia .com, este indicată şi achiziţionarea extensiei .coffee.

Necesitatea protecției mărcii

Din păcate, cu fiecare nou TLD devine mai greu să protejezi un brand de cei care încearcă să beneficieze de pe urma lui în mod fraudulos. Sunt frecvent intalnite:

♦ Brandjacking - utilizatorii achiziţionează domenii relevante bazate pe un site web popular și se vor folosi de popularitatea acestuia pentru a atrage traficul pe propriul website. Un exemplu în acest sens ar fi încercarea de a înregistra starbucks.coffee înainte ca Starbucks să facă acest lucru, pentru a conduce traficul pe un alt site.

♦ Typosquatting - O altă formă de protecție a mărcii care devine din ce în ce mai greu de gestionat este typosquatting-ul. Acest lucru se întâmplă când utilizatorii vor achiziționa domenii "typo", care arată aproape la fel însă fără a fi identice cu domeniile legitime utilizate de companii renumite. Dacă un trafic suficient este deviat de la site-ul principal, companiile în cauză sunt deseori obligate să ofere anumite sume de bani a obţine drepturile respectivei adresei web.


6. Disponibilitatea


Cu fiecare TLD suplimentar disponibil, creste posibilitatea de a gasi si achizitiona un nume de domeniu scurt, uşor de reţinut și descriptiv. Este o gura de exigen pentru multe companii, deoarece aproape jumătate din toate domeniile sunt înregistrate cu extensia de domeniu .com.


TLD-uri noi vs TLD-uri vechi


Până acum, accentul a fost pus pe noile TLD-uri, însă care sunt avantajele şi dezavantajele acestora faţă de vechile gTLD-uri standard?


Avantajele gTLD-urilor

TLD-urile tradiționale sunt testate şi dovedite; există un motiv pentru care .com încă domina în ceea ce privește numărul de domenii înregistrate anual cu această extensie. Deţinerea unei extensii de domeniu .com asigură o anumită prestanta. Toată lumea știe și înțelege ce implică accesarea unui website .com.


Dezavantajele gTLD-urilor

Este destul de greu să găsiţi disponibilă adresa web dorită cu un gTLD. Este la fel de dificil pentru ca websitul dvs. să se distingă între alte situri web.


Avantajele noilor TLD-uri

Noile TLD-uri sunt creative și interesante. Cu noile TLD-uri este posibil să vă exprimați creativitatea în mai mare măsură decât cu gTLD-urile mai vechi. Nivelul de specificitate atins este mai semnificativ decât ceea ce poate fi furnizat de gTLD-uri standard cum ar fi .com și .net, fiind mult mai multe domenii disponibile.


Dezavantajele noilor TLD-uri

Pentru că exista multe TLD-uri noi cererea pentru anumite extensii de domeniu poate fi semnificativ ridicată iar acest lucru modifică prețurile într-un mod imprevizibil. Cei care doresc un TLD popular ar putea ajunge să plătească considerabil mai mult decât un gTLD tradițional (ale cărui prețuri se mențin relativ la fel de-a lungul timpului).


Alte tipuri de TLD-uri disponibile


Există alte tipuri de domenii de nivel superior cu un target diferit. Acestea includ:



  • ccTLD – Domenii de nivel superior de ţară (Country-Code Top-Level Domain). Acestea sunt asociate unei ţări specifice, de exemplu   .ro – România

  • gTLD – Domenii generice de nivel superior (Generic Top-Level Domain). Sunt în număr de peste 20 - .com, .net, etc.

  • sTLD – Domeniu de nivel superior sponsorizat (Sponsored Top-Level Domain). Acestea sunt gestionate de organizaţii private şi în general nu sunt disponibile publicului (.edu, .gov, etc.).


Noile TLD-uri sunt o modalitate interesanta de exprimare a creativitatii in stabilirea identităţii unei afaceri printr-o adresă perfectă a websitului. Adăugând o nouă de originalitate adresei web prin utilizarea noilor extensii de domenii, companiile se pot distinge între numeroasele websituri existente pe Internet.

Citește și

loading...