Una dintre acestea este obligativitatea plăţii fondului de rulment care va încuraja restanţierii.

Practic, de astăzi, proprietarii sunt obligaţi să plătească un fond de rulment, ceea ce, în opinia preşedintelui FAPR, Radu Opaina, conduce la încurajarea restanţierilor.

"A doua problemă a legii este că se impune obligatoriu un fond de rulment, ceea ce este o mare problemă şi aici, pentru că acest fond, în trecut, a fost cauza fraudelor şi incompetenţei din partea administratorilor. Fondul a creat în trecut numai probleme, iar înainte era opţional, cum este şi normal, adică să laşi proprietarul să decidă dacă vrea să dea înainte un avans. Stabilind obligativitatea, tu nu faci decât să repeţi greşelile, dându-i posibilitatea administratorului să folosească nişte bani aşa cum vrea el, încurajând şi restanţierii să rămână restanţi, pentru că aceşti bani pot fi folosiţi pentru plata facturilor restante", a explicat Opaina.

Specialistul mai spune că noua lege stabilieşte ca administratorii să deţină certificate de calificare, iar în opinia preşedintelui FAPR, insitutţiile abilitate nu sunt pregătite să califice administrator.

Principalele obligații ale proprietarilor de apartamente:

- proprietarul are obligația să păstreze și să întrețină in stare de functionare și siguranta spațiile interioare, echipamentele și instalatiile din dotarea tehnica a proprietatii individuale, respectiv instalatiile sanitare, de încalzire, canalizare, alimentare cu energie electrica, gaz, apa, precum si altele de aceasta natura, pe cheltuiala sa, astfel incât să nu aducă prejudicii celorlalți proprietari.

- proprietarul este obligat să permită accesul președintelui sau al unui membru al comitetului executiv, administratorului și al unei persoane calificate în realizarea lucrărilor de constructii/reparații, după caz, in proprietatea sa individuala, atunci cand este necesar sa se inspecteze, sa se repare ori sa se inlocuiasca elemente din proprietatea comuna, la care se poate avea acces numai din respectiva proprietate individuala.

- Dacă proprietarul unei locuinte ori al unui spatiu cu alta destinatie provoacă daune oricarei părți din proprietatea comuna sau din proprietatea individuala a altui proprietar din condominiu, respectivul proprietar are obligatia să repare stricăciunile sau să suporte cheltuielile pentru lucrările de reparații.

- proprietarii de apartamente care fac modificări nelegale în apartamente, care schimbă destinația acestora fără să treacă prin tot procesul legal vor putea fi amendați sever potrivit noii legi a asociațiilor de proprietari.

- proprietarii care isi înstrăineaza locuintele sau spatiile cu alta destinație decât aceea de locuință sunt obligati ca la întocmirea actelor de instrainare să facă dovada plății la zi a cotelor de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari și a utilităților publice.

- proprietarii vor trebui să participe la şedinţe. Noua lege prevede că proprietarii nu vor mai putea fi reprezentați în adunarea generală de președinte, un membru al comitetului de bloc ori de administrator. Dacă totuşi nu pot participa, trebuie să mandateze un alt membru al asociaţiei printr-o împuternicire scrisă şi semnată.

Legea 196/2018, care se aplică proprietarilor, chiriașilor, asociațiilor de proprietari și asociatiilor de chiriași din condominii, prevede amenzi de până la 10.000 de lei pentru proprietarii care nu respectă noile reguli.


Preluare: Observator.tv

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Sighet247 și pe Google News

Citește și