Adrian Ghenie are un talent nebun. El este de câţiva ani prezent pe marile simeze ale lumii, de la Palazzo Grassi şi La Dogana din Veneţia, la Fundaţia Louis Vuitton din Paris, la Berlin, New York, Londra, Anvers, Malaga…

El lucrează mult cu subiecte politice, atacând abuzurile puterii, opresiunea şi dictatura. Face parte din acea generaţie ”tele”, hrănită cu imagini forte. Măiestria sa este cea care îl face să abordeze subiecte abstracte şi figurative. Pictura sa este păstoasă, uluitoare, înspăimântătoare.

Cercetător asiduu al istoriei secolului XX, Adrian Ghenie recuperează istorii uitate, evenimente marginale şi detalii aparent nesemnificative în vederea construirii unui vocabular vizual intens şi tulburător. Subiectele abordate nu reflectă un singur set de preocupări, însă diversitatea tematică se conjugă într-o viziune coerentă. Prezenţele spectrale ale lui Hitler sau Lenin, corpurile colective ale unor oameni lipsiţi de identitate subliniază ideea că procesul rememorării stă sub semnul inconsistenţei şi al inadecvării. Eşecul modernităţii reprezentat de catastrofele celui de-al Doilea Război Mondial este pus în legătură cu reflecţia asupra mediilor moderne de divertisment, precum cinema-ul – o altă temă majoră pentru Adrian Ghenie.

La fel ca şi Victor Man şi Ciprian Mureşan, Ghenie provine din şcoala de la Cluj. ”Universitatea de Artă din Cluj era singurul loc în care puteai să găseşti nenumărate volume de artă. Exista o librărie-anticariat, dar textele se opreau la Picasso. Am ştiut de existenţa lui Bacon, astăzi unul din pictorii de referinţă ai picturii mele, abia în 1998”.

Opera sa prezentă în elegantul spaţiu de la Louis Vuitton se intitulează Portretul Doctorului Josef. Artistul îl reprezintă pe doctorul vânător de oameni în lagărul de la Auschwitz, supranumit şi Îngerul morţii, şi declarat criminal de război în 1944. În această operă, Adrian Ghenie îl figurează pe doctor cu o pălărie de vânătoare pe cap şi cu faţa mâzgălită de culori. Vânătorul devine el însuşi o probă a istoriei. Artistul se pune în locul subiectelor şi operelor sale, chiar în locul picturii înseşi.

Adrian Ghenie a trăit în România în timpul dictaturii comuniste, cu frica ce domnea atunci. Şi în acest context el a încercat să prezinte tablourile sale într-o oglindă a memoriei colective asfixiate de anii propagandei. Expoziţia sugerează momente integrate în timp ca o a patra dimensiune. Fiecare pânză reprezintă o metamorfoză: oamenii şi situaţiile, obiectele evoluează de la o fază la alta nu întotdeauna într-o ordine logică.

În 2006, Spaţiul Cultural Louis Vuitton s-a hotărât să exploreze scena artistică a unei ţări mai puţin cunoscute, precum România. Artistul Adrian Ghenie şi-a afirmat rapid identitatea, proiectat pe scena internaţională.

Operele lui Adrian Ghenie de la Pace Gallery, din Londra, de la New York, Beijing, de la Tim Van Laere, de la Plan B din Berlin, de la Cluj, de la Nolan Judin din Berlin şi de la Mihai Nicodim din Los Angeles au obţinut adevărate recorduri pe piaţa de artă. Pânza The Fake Rothko a ajuns, la Sotheby`s din Londra, să fie adjudecată pentru 1.800.000 de euro. În licitaţii, lucrările sale de mici dimensiuni se învârt în jurul sumei de 35 şi 75 de mii de euro, cele medii de la 100.000 la 300.000 de euro, iar operele mari depăşesc cu mult 600.000 de euro.

Este un artist cu o cotă deosebit de mare. În general, estimările pentru operele sale au fost de mult depăşite. Pie fight study, un ulei pe pânză, a ajuns la 170.000 de euro deşi fusese estimat la 100.000-150.000. Duchamp`s funeral, estimată între 500.000 şi 750.000 de euro, a sedus un colecţionar milionar care a achiziţionat-o pentru 1.063.000 de euro.

Citește și

loading...