Motivele pentru care ar fi necesară reintroducerea acestei discipline în sistemul educaţional românesc ne sunt arătate de către şeful Biroului Poliţiei Rutiere Maramureş, Dorin Gherman:

„În primul rând, pentru că valorile de trafic cresc de la un an la altul. Creşte şi numărul deţinătorilor de permise auto. Parcul auto al judeţului este într-o continuă dezvoltare. Toate acestea fac ca şi riscul de producere a accidentelor rutiere să fie unul mai mare.

Specialiştii au arătat faptul că, în deplasarea curentă pe arterele de circulaţie, copiilor le lipseşte discernământul pentru a sesiza pericolul. Ei transformă mersul pe stradă adeseori într-o joacă şi, surprinşi de acest joc, nu mai urmăresc ce se întâmplă în jurul lor. Din practică s-a constatat că, la semnalele date de autovehicule, copiii au reacţii dintre cele mai neaşteptate. De cele mai multe ori, speriaţi fiind, în loc să se retragă, ei înaintează în faţa autovehiculului”, a remarcat Dorin Gherman.

Copiii nu cunosc indicatoarele rutiere

Acesta vine cu alte argumente ştiinţifice. S-a dovedit că foarte mulţi copii în vârstă de până la şase ani nu pot merge într-o direcţie şi privi, în acelaşi timp, în alta. Ei îşi fixează privirea spre drept înainte şi merg în acea direcţie. Apoi, capacitatea copiilor de vârstă mică de a distinge maşinile în staţionare de cele în mers este redusă. Atunci când în câmpul de vedere al copiilor apar diferite autovehicule, unele în staţionare, iar altele în deplasare cu viteze diferite, ei apreciază cu dificultate distanţa până la ele şi viteza lor de deplasare.

„De cele mai multe ori, copiii nu cunosc semnificaţia corectă a indicatoarelor rutiere. Am observat că indicatorul de avertizare, de exemplu, Atenţie la copii, este greşit interpretat de copii, care au impresia că este zonă semnalizată pentru ei, pentru pietoni. Apoi, indicatorul de presemnalizare a trecerii de pietoni este confundat cu panoul de trecere de pietoni.

O altă greşeală foarte des întâlnită este aceea că la colţ de stradă pietonii au prioritate. Greşit. Autovehiculele au prioritate, cu excepţia situaţiilor când avem marcaje pentru treceri de pietoni. Greşeala asta am văzut-o şi la cursanţii şcolilor de şoferi şi din această cauză avem foarte multe accidente rutiere”, a adăugat Gherman.

Educaţia rutieră, spun cei de la Rutieră, ar trebui să se facă în şcoli cu manuale adaptate grupelor de vârstă. Statisticile au arătat că cei care au făcut înainte de 1990 educaţie rutieră au devenit buni şoferi şi nu au făcut accidente rutiere atât de multe.

Citește și