"Veți primi criticile, bineînțeles, pentru CFR de la cei care, timp de șase luni, au țipat ca nu cumva să dăm CFR-ul lui Gruia Stoica. De ieri țipă aceiași, că să-i dăm CFR-ul lui Gruia Stoica. Doamna ministru, eu vă rog doar să aplicați legea, să continuați discuțiile cu cei de la FMI și astăzi (miercuri — n.r.), după ce prezentați în Guvern nota de informare cu finalizarea procedurii inițiale, să porniți, practic, de astăzi, de mâine, procedurile pentru o nouă privatizare. De data aceasta fără a ne mai bloca nici CSAT-ul, nici declarații. Nici să mai fie speriate băncile sau funcționarii.", a declarat premierul Victor Ponta, în deschiderea ședinței de Guvern.

Ponta a precizat că demersul guvernamental în privința CFR Marfă va fi făcut "cu selectarea consultantului, cu timp destul până-n vara anului viitor".

"Și, cu un management performant la CFR Marfă ca trendul actual, pozitiv să mențină — după ce a fost jefuit CFR Marfă din 2009 până-n 2012. Acum, cu un management corect și cinstit și cu o procedură care să se desfășoare fără presiuni politice, sunt convins că finalul va fi un final normal. Nu vreau să privatizăm în orice condiții și în orice fel. Cred în continuare că, pentru CFR Marfă, prezența unui investitor privat este o soluție bună și, practic, de astăzi, de mâine, puteți începe noua procedură", a mai declarat premierul.

Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR, care a câștigat licitația de privatizare a CFR Marfă, s-a întâlnit luni cu reprezentanții Comisiei de privatizare din cadrul Ministerului Transporturilor, însă părțile nu au ajuns la niciun acord.
Privatizarea CFR Marfă a eșuat, întrucât clauzele suspensive de care era condiționată finalizarea tranzacției nu au fost îndeplinite.
Ramona Mănescu a precizat că Ministerul Transporturilor și-a îndeplinit toate obligațiile din contractul de privatizare, iar cumpărătorul ar fi putut plăti restul de bani, renunțând la condițiile suspensive. De asemenea, ea a mai spus că ministerul analizează posibilitatea ca statul să rețină garanția depusă de cei de la GFR.
Potrivit HG privind privatizarea CFR Marfă, tranzacția se finalizează în momentul în care sunt îndeplinite următoarele prevederi: decizia Consiliului Concurenței, conversia în acțiuni a datoriilor CFR Marfă și majorarea capitalului social în baza conversiei, acordul băncilor care au creditat CFR Marfă și plata întregului preț oferit de către GFR.
Conform unui comunicat al GFR remis luni seară, reprezentanții Grup Feroviar Român consideră că membrii comisiei de privatizare nu au făcut toate diligențele și nu au depus toate eforturile pentru identificarea soluțiilor din timp, în vederea definitivării cu succes a privatizării și semnalează că GFR a făcut demersuri oficiale în repetate rânduri pentru a se asigura că toți pașii necesari vor fi parcurși și toate condițiile îndeplinite, iar comisia nu a oferit răspunsuri clare și în timp util solicitărilor GFR, pentru "a preîntâmpina un deznodământ ca acesta".

În data de 11 octombrie, GFR a anunțat că a plătit 30 de milioane de euro pentru achiziția CFR Marfă și că va achita diferența până la 202 milioane de euro după avizul Consiliului Concurenței. Consiliul are la dispoziție cinci luni pentru a da o decizie, de la primirea documentației complete. Potrivit lui Bogdan Chirițioiu, președintele instituției, Consiliul nu avea nici luni toate documentele de la GFR.
Compania Grup Feroviar Român a fost declarată pe 20 iunie 2013 câștigătoare a competiției pentru privatizarea CFR Marfă, iar contractul de vânzare-cumpărare a pachetului de 51% din capitalul social al societății către societatea comercială Grup Feroviar Român a fost semnat în data de 2 septembrie 2013.
Prețul oferit de GFR a fost de 202 milioane de euro. În plus, GFR și-a asumat investiții de aproximativ 900 milioane de lei la CFR Marfă.
Grup Feroviar Român este o societate cu capital social integral privat, care prestează servicii de transport feroviar de mărfuri și servicii conexe transportului feroviar. Face parte din grupul de firme Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.

GFR exploatează un parc de 8.000 de vagoane și 260 de locomotive. În asociere cu CFR Marfă în societatea Rolling Stock, GFR a înregistrat, în 2012, un profit de 4,5 milioane euro.


Preluare: AgerPres

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Sighet247 și pe Google News

Citește și