Nu e nimic rău în a visa, nu costă, dar asta nu înseamnă că visul va deveni realitate. Autoritățile locale și județene visează la drumuri expres, autostrăzi și încă la un tunel pe sub Gutai, scrie axanews.ro

Din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a municipiului Baia Mare aflăm că în Planul de Amenajare a Teritoriului Județean Maramureș 2008 este specificat că județul, “deși este situat limitrof în cadrul spațiului național și în afara culoarelor de transport european, are o rețea de căi de comunicație cu largi deschideri pe plan național și internațional”.

“Din punct de vedere rutier, unitatea teritorială analizată este străbătută de DN1C/E58 – Frontiera cu Ucraina – Halmeu – Livada – Baia Mare – Dej – Bistrița, care va fi și mai mult fluidizată odată cu construcția autostrăzii A14 Petea – Satu Mare – Baia Mare – Mireșu Mare – Dej – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava. Magistrala 4(400), pe sectorul Dej – Jibou – Baia Mare – Satu Mare, asigură legăturile feroviare ale regiunii”, se arată în documentul citat.

Tot din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a municipiului Baia Mare aflăm că “cele mai importante fluxuri materiale și umane conectează județul Maramureș cu Transilvania atât pe căi rutiere, cât și feroviare”.

“Pentru fluidizarea relațiilor cu această regiune se impun următoarele măsuri – realizarea unui drum expres de legătură a municipiului Baia Mare cu autostrada Transilvania pe ruta Fărcașa-Jibou-Românași, obiectiv realizabil până în anul 2025. Drumul expres va urmări Valea Someșului și Agrijului, evitând strangularea actuală a traficului în regiunea Mesteacăn”, precizează Planul de Mobilitate Urbană.

O altă măsură pentru viitor ar urma să fie construirea unei linii ferate noi, de scurt-circuitare, între Baia Mare și Sighetu Marmației, “odată cu tunelul feroviar pe sub Gutâi. Intrarea sa în funcțiune poate reorienta profilul liniei ferate Salva-Vișeu-Sighetu Marmației înspre exploatarea pur turistică”.

Tot pentru viitorul Maramureșului ar fi necesar realizarea unui drum rapid Baia Mare-Sighetu Marmației (cu tunel rutier pe sub Munții Gutâi), cu precizarea că acest proiect este în discuții de mai bine de 20 de ani și nu s-a dat nici măcar o gaură în pământ.

Ar mai fi necesare pentru dezvoltarea Băii Mari realizarea drumului expres Baia Mare-Târgu Lăpuș-Năsăud-Bistrița, respectiv realizare drum expres Baia Mare-Satu Mare-Vaja, dar și reabilitarea drumului Baia Sprie-Cavnic-Bârsana, drum care a fost deja modernizat.

Avem apoi identificate mai multe culoare rutiere, iar primul dintre ele este cel de la limită județ Suceava – Borșa – Moisei – Rozavlea – Bârsana – Budești – Cavnic – Baia Mare – Hideaga – Ardusat – Gârdani – Ariniș – limită județ Sălaj, urmat de culoarul Sighetu Marmației – Săpânța – Giulești – Mara – Izvoarele – Valea Neagră – Firiza – Baia Mare – Copalnic Mănăștur – Târgu Lăpuș – Coroieni – limită județ Sălaj. Un al treilea culoar rutier identificat ar fi cel care pleacă de la Vișeu de Jos pe ruta Petrova – Sighet – Baia Mare – drum expres Baia Mare – Satu Mare – Vaja (Ungaria).

“Autostradă care să traverseze Maramureșul, e o glumă proastă. Abia acum avem drumurile naționale cat de cat puse la punct, că de alea județene abia acum am înțeles că se va lucra mai serios. Nu e nimic rău că autoritățile visează la tuneluri prin munți, dar cel puțin eu cat oi trăi nu oi vedea un tunel”, spune Ioan G.

Citește și