Alimenta╚Ťia prezint─â o importan╚Ť─â deosebit─â ├«n profilaxia ╚Öi tratamentul insomniei ╚Öi este esen╚Ťial s─â se descopere ╚Öi evite alimentele care duc la aceasta, sus╚Ťin nutri╚Ťioni╚Ötii.

"Anumite tipuri de alimente ajut─â practic la inducerea somnului, ├«n timp ce altele ├«l inhib─â. Alimente cum ar fi zarzavaturile, legumele cu frunze verzi, cerealele integrale (ov─âzul, orezul brun), ciupercile de toate felurile, fructele, semin╚Ťele, busuiocul sunt surse bogate de carbohidra╚Ťi complec╚Öi, care au un efect u╚Öor sedativ deoarece cresc secre╚Ťia de serotonin─â, neurotransmi╚Ť─âtorul care induce somnul. Un pahar cu lapte degresat b─âut seara, ├«nainte de culcare, este unul dintre cele mai vechi ╚Öi eficiente remedii ale insomniei. Laptele con╚Ťine triptofan care prin transformarea sa biochimic─â ├«n serotonin─â induce somnul ╚Öi previne trezirea precoce. Salata verde are o reputa╚Ťie foarte bun─â de lupt─âtor ├«mpotriva insomniei. Acest lucru se datoreaz─â unor substan╚Ťe cu structur─â similar─â opioidelor care sunt prezente ├«n salat─â. A╚Öadar, salata verde ar trebui s─â fac─â parte constant din cina zilnic─â al─âturi de legume, alune ╚Öi pe╚Öte. Toate aceste alimente con╚Ťin vitamina B3 sau niacin, care este implicat─â ├«n sinteza serotoninei ╚Öi promoveaz─â un somn s─ân─âtos", a explicat nutri╚Ťionistul Lygia Alexandrescu.

Potrivit acesteia, amestecat cu zeamă de lămâie, sucul de salată poate fi o băutură delicioasă, care induce în mod efectiv somnul.

Nutri╚Ťionistul a precizat c─â exist─â ╚Öi alimente ╚Öi substan╚Ťe care trebuie evitate de c─âtre persoanele afectate de insomnie: cafeaua, ceaiul negru, esen╚Ťele de cola, alcoolul, nicotina, ciocolata, alimentele condimentate, aditivii alimentari, alimentele conservate, sarea ╚Öi zah─ârul ├«n exces.

"Sensibilitatea la aceste stimulente variaz─â de la o persoan─â la alta, astfel ├«nc├ót exist─â persoane care ingereaz─â o cantitate nesemnificativ─â de ciocolat─â sau de cafea chiar decofeinizat─â ╚Öi care nu pot dormi. Alcoolul, spre exemplu, este o substan╚Ť─â care afecteaz─â calitatea ╚Öi durata somnului; prin ingerarea acestuia se elibereaz─â adrenalina, se blocheaz─â transportul triptofanului spre creier ╚Öi scade astfel nivelul de serotonin─â", a ar─âtat Lygia Alexandrescu.

Ea a spus că trebuie evitate mesele copioase, bogate în proteine, seara la ore târzii. "Carnea ușoară de pește sau brânza nesărată, lactatele fermentate, salata verde și pâinea integrală sunt variantele de ales pentru cină", a precizat Alexandrescu.

La polul opus se afl─â ╚Öunca, mezelurile, c├órna╚Ťii, br├ónza veche, cartofii pr─âji╚Ťi, alimente care con╚Ťin fie mul╚Ťi aditivi alimentari/sodiu, fie tiramina, substan╚Ť─â declan╚Öatoare de agita╚Ťie nervoas─â ╚Öi chiar durere de cap.

"Hipoglicemia nocturn─â este un alt element care trebuie evitat, deoarece are influen╚Ť─â ├«n men╚Ťinerea somnului. Atunci c├ónd exist─â o sc─âdere a nivelului glicemiei, ├«n organism se elibereaz─â substan╚Ťe gluco-reglatoare, care stimuleaz─â creierul, fapt ce se concretizeaz─â ├«n vizite t├órzii la frigider. Eliminarea acestui fenomen se va face treptat, ├«nlocuind carbohidra╚Ťii rafina╚Ťi cu cei complec╚Öi, care ajut─â la men╚Ťinerea constant─â a glicemiei, dar ╚Öi a senza╚Ťiei de sa╚Ťietate pe o perioad─â c├ót mai lung─â", a mai explicat nutri╚Ťionistul.

Citește și