„Un politician mi-a spus că pe Facebook sunt numai manele și femei (...) E foarte important ceea ce citești și e foarte important că și acum inclusiv conținutul reclamelor pe media ajunge să se contureze în funcție de profilul vostru. Deci site-urile și știrile vor fi livrate în funcție de interesul fiecăruia dintre voi.

Și asta în funcție de ce dați like, ce căutați pe Google, de prietenii voștri și de valoarea prietenilor voștri. Dacă vă înconjurați de oameni care ascultă manele și merg în cluburi de streaptease, sunt șanse foarte mari să aveți numai asta în feed. De asta vă încurajez să vă întâlniți cu oameni care au interese deosebite, să fiți conectați cu ei și să nu ajungeți la aceeași mentalitate pe care a avut-o politicianul acela, care a venit la modul tradițional că dacă pe TV se livrează știri și manele la toată lumea, înseamnă că pe Facebook se livrează același lucru la toată lumea.

Deci el a transpus modelul TV la Facebook (...) Acele lucruri sunt stocate și se formează un profil electronic, deci tot ce căutați ajunge să vă definească”, a arătat Bogdan Gavrilă.

Acesta le-a spus tinerilor că există o dezbatere în SUA despre aceste date și dacă guvernele ar trebui să le stocheze și să managerieze aceste baze de date sau dacă o serie de companii, cum este Google, să fie proprietarele datelor pe care clienții le caută. „Deci tot ce faceți pe mediul digital lasă o urmă și se conturează un profil. Acum profilul acesta se numește profil socio-demografic”, a precizat Gavrilă.

În privința rolului jurnalistului în viitor, Bogdan Gavrilă crede că acesta va reveni la rolul său inițial, „va fi implicat în comunitate, va fi conectat la foarte mulți oameni, un om de cultură, un om care va deveni un fel de voce a comunității și din comunitate”, iar în rest tot ce înseamnă știri despre vreme sau starea drumurilor vor fi probabil generate de roboți.

Președintele executiv al FAIR Mediasind, Cristi Godinac, a arătat în cadrul dezbaterii că tinerii trebuie să aibă grijă de unde își iau informațiile, întrucât există o mare diferență între jurnaliști și „postaci”.

„Aveți grijă de unde vă luați informațiile, aveți grijă să vedeți care este diferența dintre un jurnalist și o persoană care postează știri în mediul online sau scrie în diverse publicații.

Diferența sau diferențele sunt destul de mari. Un jurnalist trebuie să respecte, în primul rând, niște reguli deontologice, asta îl deosebește de „postaci” în general sau de persoane care vor să își exprime anumite păreri. Un jurnalist are obligația să respecte o clauză de conștiință, are obligația să respecte și să publice adevărul. Într-adevăr, și din cauza crizei economice și din cauza lipsei de pregătire, există din ce în ce mai puțin jurnaliști și ne transformă pe noi, ca breaslă, într-o junglă. Dar de aceasta există și organizații ca ale noastre să impună reguli, să impună reguli deontologice, astfel încât breasla să își poate face misiunea, aceea de a informa corect publicul”, a afirmat Godinac.

La evenimentul organizat miercuri la Târgu Mureș au luat parte câțiva autori ai volumului „România noului val” — Alex Giboi, directorul general al AGERPRES, Cristi Godinac, președintele executiv al FAIR Mediasind, jurnalistul Marius Stoian și Bogdan Gavrilă, voluntar la Centrul de Resurse pentru Societatea Civilă, ambii coordonatori ai volumului care a fost gândit ca un schimb de idei inovatoare.

Volumul „România noului val” a apărut la începutul anului 2015 în parteneriat cu revista Foreign Policy Romania, are 77 de autori — antreprenori, inventatori, regizori, voluntari, activiști, diplomați, analiști, consultanți, manageri, gânditori și jurnaliști — prefața este semnată de academicianul Solomon Marcus, iar postfața îi aparține academicianului Daniel Dăianu și oferă o colecție de viziuni asupra viitorului României.

Citește și