Prim-ministrul egiptean spune că nu poate exclude varianta terorismului

Prim-ministrul egiptean Sherif Ismail a declarat joi că în prezent au loc operațiuni de căutare pentru descoperirea avionului EgyptAir dispărut și că este prea devreme pentru a exclude orice variantă pentru a explica incidentul, inclusiv terorismul, relatează Reuters.

„Operațiunile de căutare sunt în curs la acest moment în zona în care se crede că s-a pierdut contactul”, a declarat el presei pe aeroportul din Cairo.

Întrebat de jurnaliști dacă poate exclude că teroriștii s-ar afla în spatele incidentului, Ismail a răspuns: „Nu putem exclude nimic la acest moment și nici confirma nimic. Operațiunile de căutare trebuie încheiate pentru a cunoaște cauza”.

Președintele egiptean Abdel Fattah al-Sisi va prezida joi dimineață o reuniune a Consiliului național de securitate, potrivit biroului său de presă, care nu precizează agenda întâlnirii.

Ipoteza unui atentat, privilegiată (experți francezi)

Experți consultați de presa franceză în legătură cu dispariția avionului EgyptAir care efectua o cursă Paris-Cairo nu exclud ca aparatul de zbor să fi fost ținta unui atentat, în condițiile în care avionul de tip Airbus A320 era relativ nou, pilotul avea la activ peste 6.000 de ore de zbor, iar vremea era bună în momentul dispariției aeronavei de pe radare.

Gérard Feldzer, consultant în domeniul transporturilor, a explicat pentru Le Parisien că există mai multe elemente care permit excluderea ipotezei unei erori umane. „Pornind de la informațiile de care dispunem, ipoteza unui atentat este privilegiată. Un avion care dispare brusc de pe radare, la mare altitudine, probabil deasupra mării... Ne putem gândi că a fost vorba despre o bombă la bord, deși deocamdată nu putem fi siguri 100%. Ceea ce este sigur este că echipajul nu a putut transmite un mesaj SOS (...)”, a spus el.

Avionul Airbus A320 fusese dat în exploatare în 2003, echipajul era experimentat, pilotul avea la activ peste 6.000 de ore de zbor, compania EgyptAir este una cu experiență, toate aceste elemente excluzând o eroare de pilotaj sau un incident mecanic, potrivit lui Feldzer. „De exemplu, în cazul exploziei unui motor, echipajul are timp să transmită un mesaj SOS”, a spus el.

Întrebat dacă nu cumva condițiile meteo au avut vreun rol în dispariția avionului cu 66 de pasageri la bord, Feldzer a spus că, din informațiile cunoscute, condițiile meteo erau bune. De altfel, potrivit Reuters, Organizația europeană pentru siguranța navigației aeriene (Eurocontrol) a anunțat că joi dimineața nu au existat condiții meteo nefavorabile în vecinătatea zonei în care a dispărut avionul.

„Din ceea ce știm de la sistemele informatice, credem că Airbus-ul se afla la altitudinea de croazieră și începuse să coboare ușor sub această altitudine. Nu putea fi lovit cu arme clasice. Ar trebui să aflăm acum dacă este vorba despre o persoană aflată la bord și care să fie responsabilă de (producerea unei) explozii, (sau) dacă o bombă a fost ascunsă (în cabină) la o escală precedentă sau (pe aeroportul parizian) Roissy. Evident, este încă prea devreme ca să avem răspunsuri”, a declarat Feldzer.

La rândul său, Jean-Paul Troadec, fostul președinte al Biroului de Anchete și Analize pentru securitatea aviației civile (BEA), a declarat pentru Europe1 că „ar putea fi vorba despre un atentat”. „Lucrăm cu câteva ipoteze. Ne gândim obligatoriu la posibilitatea unui atentat la bord, cu o bombă sau cu un atentator kamikaze. Ipoteza unei defecțiuni tehnice, în condițiile în care vremea era bună, pare și ea posibilă, dar nu este prioritară. Ne-am putea gândi la o rachetă, ca în cazul avionului Malaysia Airlines, în iulie 2014”, a declarat el.

Potrivit specialistului francez în aviație civilă, ”dacă echipajul nu a trimis un mesaj SOS este pentru că evenimentul (de la bordul avionului) a fost foarte brutal. Un defecțiune la un motor sau o problemă tehnică nu produc un accident subit. Or, în acest caz, echipajul nu a reacționat, deci ne putem gândi la un atentat”, a explicat Troadec. Totodată, expertul francez a insistat că „EgyptAir este o companie care are autorizație să deservească Europa, ceea ce înseamnă că nu figurează pe lista neagră a UE” (lista UE privind siguranța aeriană conține liniile aeriene pe care Comisia Europeană a decis să le supună unei interdicții totale sau parțiale de operare în UE, pe motiv că nu au aderat la standardele internaționale aplicabile în materie de siguranță aeriană — n.r.).


Preluare: AgerPres.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Sighet247 și pe Google News

Citește și