Un angajat a oprit cu greu garniturile scăpate de sub control, înainte de o tragedie. Avem imagini în exclusivitate. Incidentul, al patrulea din ultimele săptămâni, arată că plimbările cu Mocăniţa au devenit un pericol pentru care nimeni nu răspunde. 12 oameni au fost răniţi la mijlocul lunii, după ce o locomotivă s-a răsturnat în mers.

Trenul plin cu aproape 350 de turişti circulă haotic, cu 20 de kilometri pe oră. Câţiva pasageri simt balansul periculos şi ies afară, pe platformă. E momentul în care două vagoane se desprind în faţa lor.

Turiştii se plimbă cu mocăniţa din Maramureş pe propria semnătură
În grabă, printre oamenii speriaţi, un bărbat fuge spre mecanicul de locomotivă să anunţe incidentul. Între timp, vagoanele desprinse se îndepărtează de restul trenului.

În momentul incidentului, locomotiva Mocăniţei din Maramureş, un tren vechi de 100 de ani, trăgea şapte vagoane, patru închise şi trei deschise, toate pline cu turişti.

Doar câte două zale de metal leagă între ele garniturile de zeci de tone. Una dintre ele era ruptă, aşa că cealaltă s-a desprins cu uşurinţă, iar patru vagoane au rămas pur şi simplu în urmă. Şi au continuat să meargă, pentru că sistemul de frânare nu este automat.

În astfel de cazuri, frânele sunt acţionate rotind de o manivelă care strânge roţile pe şină.

Marele noroc al călătorilor este că desprinderea s-a produs pe o linie dreaptă. Dacă, spre exemplu, incidentul se întâmpla în pantă, nimic nu ar mai fi oprit deraiera vagoanelor în viteză.

Desprinderea s-a produs între gările Paltin şi Vişeul de Sus, la mai puţin de doi kilometri de destinaţie. După ce vagoanele au fost prinse la loc, fără nicio verificare suplimentară, trenul a pronit la drum.

Mocăniţa este un tren privat care nu se supune niciunei autorităţi de control de 12 ani. În 2007, şi calea ferată forestieră de pe Valea Vaserului şi trenul turistic au fost declarate monumente istorice. De atunci, călătorii circulă pe propria răspundere.

Numai în ultimele trei săptămâni, mocăniţele au deraiat pe acest traseu de trei ori. 12 oameni au fost răniţi când locomotiva uneia dintre ele s-a răsturnat în mers.

Iulian Măntescu, preşedinte Federaţia Mecanicilor de Locomotivă: Sunt sesizări de la Poliţie pentru evenimentele care au fost în ultima perioadă şi se lucrează la un act normativ care este pe circuit pentru a reglementa şi a-i supune şi pe ei la un control din punct de vedere al siguranţei circulaţiei

Reprezentanţii Mocăniţei susţin că mentenanţa este asigurată în depoul propriu şi trenul are toate verificările la zi.

Citește și

loading...